Virtual Reality en de brillen die hierbij horen zijn aan het veranderen. Vroeger had je nog tracking stations nodig, bevestigd aan de muur. Sinds de komst van de standalone bril zien we dat het omgekeerd ook mogelijk is. In dit artikel bespreken we deze vernieuwing, van outside-in naar inside-out, en de invloed op de six degrees of freedom.
Snel zoeken
outside-in tracking
Outside-in tracking is een methode van positiebepaling die wordt gebruikt bij VR brillen. Bij deze methode worden de camera’s of sensoren op een vaste locatie geplaatst in een kamer. Dit is in tegenstelling tot (het nieuwere) inside-out tracking waar de sensoren zich op de VR-bril zelf bevinden.
Een bekend voorbeeld van outside-in tracking is de oorspronkelijke Oculus Rift. Deze VR-headset gebruikte sensoren om rotatie en zijwaartse beweging te detecteren, maar niet de diepte. Dat probleem werd opgelost met een externe trackingcamera. Daarna introduceerde de HTC Vive laser-gebaseerde room-scale trackers die op muren gemonteerd worden om de positie van de headset te volgen. Deze montage kan afhankelijk van je persoonlijke situatie frustrerend zijn. De basisstations moeten namelijk opgehangen worden en aangesloten worden op een stopcontact.
inside-out tracking
Inside-out tracking is een nieuwere techniek van positiebepaling. Hier bevinden de camera’s of sensoren zich op de VR-bril zelf. Dit betekent dat wanneer je je headset beweegt, deze zijn positie in de ruimte aanpast in relatie tot de omgeving.
Een VR-apparaat dat inside-out tracking gebruikt, kan zijn positie in een ruimte berekenen zonder basisstations. Bij markerless inside-out tracking worden kenmerkende eigenschappen die al in de omgeving aanwezig zijn gebruikt om de positie te bepalen.
Voordelen van inside-out tracking
Inside-out tracking biedt verschillende voordelen. Eén daarvan is dat de onboard camera’s een software-gebaseerde virtuele barrière kunnen creëren om te voorkomen dat je per ongeluk tegen een muur aanloopt. Ze kunnen ook de positie van je VR-controllers volgen ten opzichte van de headset, en zelfs je blote handen volgen voor interactie binnen VR.
Een ander belangrijk voordeel is dat inside-out tracking een vorm van “gemengde realiteit” kan bieden, waarbij echte en virtuele objecten samen één ervaring vormen. Daarnaast wordt inside-out tracking steeds meer de norm voor VR-headsets vanwege zijn eenvoud. Je kunt snel en gemakkelijk in VR duiken zonder camera’s of trackers te hoeven monteren.
Nadelen van inside-out tracking
Hoewel inside-out tracking veel voordelen biedt, zijn er ook nadelen. Het belangrijkste is dat het mogelijk niet zo precies of nauwkeurig is als outside-in tracking. De software die inside-out tracking mogelijk maakt, moet vaak gokken, aangezien geen enkel algoritme volledig nauwkeurig is. Desondanks verbetert inside-out tracking snel en is het al goed genoeg dat je geen problemen zult ervaren tijdens het zwaaien met een lightsaber of tijdens het winnen van een virtuele bokswedstrijd.