Home VR & AR Koopgids: VR brillen

Koopgids: VR brillen

De verschillende soorten, en waar je op moet letten als je een VR bril wil vergelijken

door Slim Abid
Gepubliceerd Laatste update op:
koopgids om VR brillen te vergelijken, waar op letten en hoe kiezen

Virtual Reality (VR) brillen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, dankzij hun meeslepende ervaring in gaming en entertainment. Maar met verschillende VR-brillen en platforms op de markt, kan het kiezen van de juiste bril nogal ingewikkeld klinken. In deze koopgids bespreken we alles wat je moet weten om een VR-bril te kiezen.

Verschillende soorten vr brillen

VR-brillen kunnen in twee categorieën worden gesorteerd. De eerste is een aangesloten bril, waarbij je deze moet verbinden met een gaming platform, meestal een PC of gaming console om te werken. Het andere type zou standalone brillen zijn, waarbij de bril zelf al het verwerken doet en geen extra apparaten nodig heeft om te werken.

PC Desktop VR

De ‘Beste Virtual reality brillen’ zijn beschikbaar op desktops. De simpele redenering hiervoor is rekenkracht. Om perfect te functioneren in virtual reality heb je nood aan trackers die je positie bepalen, berekenen, en visualiseren. Hoewel dit simpel klinkt is er heel wat computerkracht nodig.

VR op de laptop

Gaming laptops komen van heel ver en zijn ondertussen ongelooflijk krachtig geworden. Toch zijn er nog kleine limitaties voor mobiele gamers. Hieronder een kleine oplijsting van de grootste struikelblokken:

  • Hitte & Opwarmingsproblemen: Professionele gaming laptops zijn even performant als Desktops maar warmen veel meer op door hun beknopte ontwerp.
  • Batterijduur: Gamen vereist de beste specs voor een gaming laptop. Door alle componenten voortdurend te gebruiken gaat de batterij snel leeg.
  • Gewicht: Veel grote componenten en een groot scherm zorgen al snel voor enkele extra kilos. Op een bepaald punt wordt een mobiele gaming laptop te zwaar en niet voordelig.
  • Prijs: Gaming laptops zijn ongelooflijk duur. We eisen veel door mobiel te willen gamen, en de hardware bestaat. Een Gaming laptop is een luxe product.

PlayStation VR

Ook wel ‘Console VR’ genoemd, maar momenteel heeft enkel Playstation Virtual Reality mogelijkheden. De beste VR bril voor consoles is dus voor logische redenen de Playstation VR. Toch zijn er hier en daar al vermeldingen dat zowel Xbox als Nintendo hiermee bezig is. Xbox zal waarschijnlijk gebruik maken van standalone VR brillen gezien deze op Windows werken.

Smartphone VR

Een smartphone is tegenwoordig krachtiger dan een Playstation 2. Het toestel heeft heel wat rekenkracht, heel wat sensoren, en een scherm met voldoende resolutie. Om deze reden kan de smartphone gebruikt worden als een basis voor Virtual Reality. We zien hier vooral in de toekomst meer alternatieven opduiken.

vr bril vergelijken en testen

Waar op letten bij het vergelijken

Voordat je geld uitgeeft aan een VR-bril, moet je het volgende overwegen:

Compatibiliteit

Compatibiliteit verwijst naar de mogelijkheid van de VR-bril om te werken met specifieke hardware. De PlayStation VR 2, bijvoorbeeld, is specifiek ontworpen om te werken met de PlayStation 5 console. Aan de andere kant is de PICO 4 een standalone headset, wat betekent dat het niet vereist dat je het aansluit op een PC of console om te werken. Het is essentieel om de compatibiliteitseisen van een VR-bril te controleren voordat je deze koopt om ervoor te zorgen dat het werkt met je bestaande hardware.

Gezichtsveld (FOV)

Het gezichtsveld (FOV) is de mate van het waargenomen wereldbeeld dat wordt waargenomen op een bepaald moment. In VR-brillen varieert de FOV meestal tussen 90 en 130 graden, afhankelijk van het model. Bijvoorbeeld, de Valve Index biedt een FOV van ongeveer 120 tot 130 graden, wat momenteel het hoogste is in de consumentenmarkt.

Geheugen (standalone)

VR-games, net als andere digitale games, worden opgeslagen in het geheugen van het apparaat. De grootte van een game kan variëren van enkele megabytes (MB) tot meerdere gigabytes (GB), afhankelijk van de complexiteit en de grafische details van de game. Bijvoorbeeld, een VR-game als ‘The Walking Dead: Saints & Sinners’ kan tot 12 GB in beslag nemen. Dit betekent dat de opslagcapaciteit van je VR-bril belangrijk is als je van plan bent om meerdere games te installeren.

Schermresolutie

De schermkwaliteit van een VR-bril wordt bepaald door factoren zoals resolutie en verversingssnelheid. De resolutie verwijst naar het aantal pixels op het scherm. Hoe hoger de resolutie, hoe gedetailleerder en scherper het beeld zal zijn. Bijvoorbeeld, de HP Reverb G2 heeft een resolutie van 2160 x 2160 per oog, wat momenteel een van de hoogste in de consumenten VR-ruimte is.

De verversingssnelheid is het aantal keren dat het scherm per seconde wordt bijgewerkt. Een hogere verversingssnelheid zorgt voor een vloeiendere kijkervaring. De meeste high-end VR-brillen, zoals de Oculus Rift en de HTC Vive, hebben een verversingssnelheid van 90Hz of hoger.

Er is ook nog zoiets als Screen Door Effect, waar het beeld niet helemaal scherm is en we de openingen tussen pixels kunnen zien. Niet iedereen ziet dit, het is anders voor elke persoon. Daarom moet je een bril best eens uittesten om zeker te zijn dat het je niet stoort.

Verversingssnelheid

De verversingssnelheid is het aantal keren dat het beeldscherm per seconde wordt bijgewerkt. Een hogere verversingssnelheid zorgt voor een vloeiendere kijkervaring. De Meta Quest 2 ondersteunt een verversingssnelheid van 90Hz, maar experimentele ondersteuning voor 120Hz is toegevoegd met een recente software-update. De Valve Index gaat echter nog een stap verder en biedt een verversingssnelheid van maximaal 144Hz, wat zorgt voor een uitzonderlijk vloeiende ervaring.

Interface en User Experience

De software en gebruikersinterface van VR-brillen zijn ook belangrijk. Ze moeten intuïtief en gebruiksvriendelijk zijn, zodat gebruikers gemakkelijk door menu’s kunnen navigeren en games kunnen selecteren. Bovendien moet de software regelmatig worden bijgewerkt om nieuwe functies toe te voegen en eventuele bugs te verhelpen.

Tracking

Tracking in VR verwijst naar het vermogen van het systeem om de bewegingen van de gebruiker in de echte wereld te volgen en deze te vertalen naar de virtuele omgeving. Het gaat hier enerzijds over de nauwkeurigheid van de tracking, maar ook de technologie die gebruikt wordt. Tegenwoordig zien we meer outside-in dan inside-out tracking.

De Valve Index, bijvoorbeeld, maakt gebruik van externe tracking sensoren, die zeer effectief zijn, vooral in combinatie met de “knuckles” controllers van de Index, die 87 sensoren bevatten om de hand- en vingerposities van de gebruiker te volgen, waardoor een van de meest nauwkeurige en meeslepende virtual reality ervaringen tot nu toe wordt gecreëerd.

Daarnaast kijken we ook naar de Degrees of Freedom, of het aantal manieren dat een 3D object in de ruimte kan bewegen. De nieuwste en beste VR brillen hebben 6DOF, of 6 richtingen. Oudere modellen gebruiken een simpelere 3DOF.

letten op comfort gewicht en pasvorm

Comfort

Comfort is een belangrijke overweging bij het kiezen van een VR-bril, vooral voor langdurig gebruik. De Meta Quest 2, bijvoorbeeld, is bekend om zijn lichte gewicht (ongeveer 503 gram) en aanpasbare hoofdband, wat bijdraagt aan het comfort. Aan de andere kant staat de HP Reverb G2 bekend om zijn hoogwaardige bouwkwaliteit en evenwichtige gewichtsverdeling, hoewel hij zwaarder is (ongeveer 550 gram).

Audio

Audio speelt een cruciale rol in het creëren van een meeslepende VR-ervaring. Sommige VR-brillen, zoals de Valve Index, hebben ingebouwde koptelefoons die ruimtelijke audio ondersteunen, waardoor je geluiden kunt horen alsof ze uit verschillende richtingen komen. Andere VR-brillen, zoals de Meta Quest 2, hebben geïntegreerde luidsprekers die geluid direct naar je oren sturen, maar ze ondersteunen ook externe koptelefoons voor een betere geluidskwaliteit.

Het is belangrijk om te onthouden dat deze specificaties slechts een deel van het verhaal zijn. De algehele ervaring van een VR-bril hangt ook af van andere factoren zoals de kwaliteit van de content, de gebruiksvriendelijkheid van de interface, en de ondersteuning van de ontwikkelaarsgemeenschap. Het is altijd een goed idee om verschillende VR-brillen uit te proberen.

Ook is je keuze beperkt door budget, of het hebben van een krachtige desktop of playstation.

You may also like